Jdi na obsah Jdi na menu
 


historie MANu

20. 12. 2007

 

MAN

 


MAN je ze všech výrobců nákladních vozidel nejstarší firmou, i když svůj první nákladní automobil vyrobil až v roce 1923. Značka MAN je vlastně zkratka dlouhého názvu firmy: Maschinenfabrik Augsburg-Norimberg. Firma vznikla už v roce 1793. Továrna v té době vyráběla pouze železo. Poté společně s Rudolfem Dieselem vynalezli vznětový motor (Dieselův). Společnost se potom přeorientovala na výrobu motorů. Na začátku 1.sv. války se MAN rozhodl vyrábět i nákladní automobily, i když na začátku tohoto textu je napsáno, že MAN vyrobil svůj první kamion až v roce 1923. MAN sice začal vyrábět kamiony, ale pod švýcarským výrobcem Saurer. A jak už zde bylo psáno, úplně první vůz, nesoucí značku MAN byl vyroben až v roce 1923.

    Obrazek   V prvních letech krátce po 2.sv. válce MAN zákazníkům slíbil, že vyvine motory, které nebudou tolik hlučet a budou mít menší spotřebu. Jak firma slíbila tak udělala a v roce 1951 vyjel z továrny truck s osmiválcovým motorem o výkonu 180k. Tento motor byl také velmi tichý na tehdejší dobu na rozdíl od motoru od největšího konkurenta MANu firmy Magiruz-Deutz.

       Roku 1967 se MAN a Saviem (francouzský výrobce nákladních vozidel, patřící v té době už Renaultu), dohodli na desetileté spolupráci. Saviem dodával lehké kamiony do Německa pod značkou MAN a MAN zase střední a těžké kamiony do Francie pro Saviem. MAN také v té době začíná používat trambusové kabiny. V roce 1969 byl vyvinut osmiválcový motor o výkonu 300k.

       MAN se řídí tím, že dopravci chtějí především co nejvyšší výkon, malou spotřebu a vysokou spolehlivost. Roku 1985 MAN představil nový motor D28, který se osvědčuje ještě dodnes.

       Nyní MAN vyrábí jak nejmenší kamiony TGL, tak i střední TGM, ale hlavně ty největší TGA. Motor s nejvyšším výkonem, kterým MAN vybavuje své kamiony má 660k. V roce 2003 vyrobil MAN přibližně 56 000 kamionů. MAN má své továrny také v Rakousku ve Vídni (býv. Steyr), kde vyrábí vozy pro speciální použití, dále má své výrobní závody i v Polsku (malé kamiony), či v Turecku. Horkou novinkou MANu jsou nové kamiony řad TGX a TGS, které mají nahradit současnou řadu TGA a TGM. TGX by měl nahradit řadu TGA a TGS by měl nahradit řadu TGM.

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář